Oost-Afrika2014.reismee.nl

Afrikaans/Ugandese kookcursus

zondag 19 oktober 2014

Een aantal van ons is vandaag raften op de Nijl. Er zitten een aantal flinke stroomversnellingen in, dus niet simpel. Met mijn niet zo positeive ervaring met raften in Thailand alweer zo'n 12-13 jaar geleden, ga ik dat beslist niet doen. Ik kies liever voor de veilige optie om vanmorgen een kookcursus 'traditioneel Afrkaans koken' te doen. Nyke, onze reisleider is een voortreffelijke kok, maar hij maakt alles behalve echt Afrikaans eten. Dus daar eens wat nader mee kennis maken, kan geen kwaad.

Watr nu volgt is mogelijk vooral ' voer voor de kookliefhebbers' onder ons:

De cursus wordt gegeven door een Ugandese die vaak professioneel kookt en ook een eigen restaurant heeft gehad. Zij laat ons veel zien en dus komt het toch vooral neer op kijken hoe zij dat allemaal doet. Ze gebruikt houtskool om de pannen op te zetten en niet het gasstel dat Nyke altijd gebruikt. Aleereerst wordt er in een pan een soort harde geschilde bananen gedaan, daarop bananenbladeren en daarop zoete aardappelen, die ook weer worden afgedekt met bananenbladeren. Voordat dit op het vuur gaat, wordt er water bij geschonken.

Vervolgens worden er uien gefruit en daaraan worden een mixture van kruiden toegevoegd bestaande uit jinten, ketoembar, venkel, kaneel en nog wat. Daar wordt dan de rijst aan toegevoegd.

Daarna gaan 'we' het rundvlees bereiden. In stukjes gesneden wordt dit gewassen en dan zonder olie oid in een pan op het vuur gezet. Daar worden later uien, tomaten, paprika en verse koriander aan toegevoegd en tenslotten rundvleeskruiden van Royco uit een potje. Inmiddelds is er ook al een pindasaus bereid. Soms blijken de kolen teveel warmte af te geven voor hetgeen op het vuur staat. Daar gaan ze heel slim mee om. Je pakt wat kooltjes uit de gloeiend hete bak met kooltjes en maakt op de grond van wat kooltjes een klein vuurtje en zet de pan terugV daarop! Tenslotte wordt er wilde spinazie gemaakt.

Daarna mogen we gaan eten. Het is echt een flinke maaltijd met de zoete aardappelen, de fijngestampte bananen (die wij gewoon niet kennen), de heerlijk gekruide rijst, het smaakvolle rundvlees, de spinazie en de pindasaus erbij. De fijngestampte bananen konden we niet zo waarderen.

Ik heb gevraagd hoe dit gerecht zou heten als het op het menu zou staan van een restaurant. Daar kwam geen ander antwoord op dan: 'traditioneel Afrikaans-Ugandees' . Prijs per portie zou zijn :$10. Wij betaalden voor de cursus pp $ 15.

margot

Leuk Gerard dat je op z'n Afrikaans hebt kunnen koken !
Echt iets voor jou!
Ook een goede keuze om dit te gaan doen.
Je komt nu snel naar huis.
geniet nog van de laatse dagen !
Lieve groeten , Margot

Meindert

Leuk dat kokenIk dacht dat ze daar altijd missionarissen en zendelingen op het menu hadden staan.
Groeten van Meindert

Kees

Dus dat wordt thuis met kooltjes eperimenteren en bananen prakken.
Nou ja, Royco moet ook hier te verkrijgen zijn.

Kees

Xxxxx