Oost-Afrika2014.reismee.nl

Big money, of niet?

Zaterdag 18 oktober 2014

Inmiddels heb ik met de safaritruck tussen de 7.000 en 8.000 kilometer door Oost Afrika afgelegd. Dinsdag ontvang ik bij aankomst in Nairobi een T-shirt dat ik besteld heb, met daarop gedrukt de hele route op een kaart van Afrika met de totale afstand. Onderweg met de truck viel mij op dat bij elk gehucht of dorpje waar we doorheen reden, veel huisjes langs de weg waren geschilderd in standaarkleuren met daarop ook steeds nagenoeg dezelfde reclameboodschappen. Dat begon al in Zambia en is op weg naar Uganda zo gebleven. Hooguit dat de namen van de ondernemingen en de taal (overal Engeld behalve in Tanzania: Swahili) anders waren. Dat maakte me toch wel een beetje nieuwsgierig. Welk 'systeem' zit daar achter?

Huisjes worden van stenen gemaakt, die de mensen in de dorpen bijna altijd zelf maken. De huisjes een kleurtje geven, is een andere zaak. Verf moet je kopen en is duur. Dus profiteren grotere ondernemingen daarvan. Zij bieden aan het huisje te verven, maar dan wel in in hun huiskleur en met hun naam, logo en reclameboodschap daarop. Vervolgens verbaasde ik me over het type reclameboodschap. Het gaat voor 90% over geld online versturen, mobiel bellen en het 'snelste internet in de new world'. Dat eerste begrijp ik nog wel: als pa of ma of een ander familielid ver weg werk heeft gevonden, dan moet er geld naar huis gestuurd worden. De laatste twee onderwerpen van de reclame kan ik maar ten dele begrijpen. Natuurlijk willen die grote telecombedrijven veel geld verdienen, dsu klantjes winnen. Maar in landen waar veel mensen niet of nauwelijks in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien, is mobiel bellen of internet niet direct waar je als eerste je geld aan uit ult geven. Tenminste, dat denk ik als docent economie.... De werkelijkheid is altijd weer anders dan hetgeen we onze leerlingen braaf leren.

Uiterraard heb ik foto's ter illustatie uit de rijdende truck genomen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!