Oost-Afrika2014.reismee.nl

Queen Elizabeth NP

donderdag 16 en vrijdag 17 oktober 2014

Donderdag

Zoals gebruikelijk vertrekken we ' s morgens vroeg naar onze volgende bestemming. De rit van van Lake Bunyonyi naar Queen Eliabeth NP vergt 7,5 uur en 's middags staat er alweer wat op het programma. Bij ons vertrek vanuit de het resort bij Lake Bunyonyi worden we het eerste stukje van het afgelegen traject begeid door een gewapende politieman. Enige tijd geleden is er op dit stukje een safaritruck overvallen. Ze weten ongeveer wel hoe laat die vertrekken en dat er geld te halen valt. Ons overkomt niets.

Queen Elizabeth NP is een park gelgen in het westen van Uganda vlakbij de grens met Congo. Het park is 5000 vierkante kilometer groot en ligt tussen 2 meren, die door een ' kanaal' zijn verbonden. Ze noemen het een kanaal, want het is op natuurlijke wijze ontstaan, dus klopt niet helemaal. Bij aankomst bij hjet nationale park gaan we na de lunch rond 3 uur direct op pad voor een zogenaamde 'Kasinga Channel Sunset Cruise'. Een veelbelovende naam! Voor mij roept deze 'game drive' per boot herinneringen op aan de prachtige boottocht in Chobe NP in Botswana in 2011. Dat vond ik een boottocht door een openlucht-dierentuin. En openlucht dan letterlijk: geen hekken eromheen. Die vergelijking mag ik eigenlijk niet maken, want Chobe was gewoon geweldig. Als je naar het soort dieren kijkt dat je bij een bootttocht in dit nationaal park in Uganda ziet, gaat de vergelijking wel op: waterbuffels, nijlpaarden,krokodillen, olifanten, kingfishers, visarenden en nog wat vogels waarvan ik helaas de namen schuildig moet blijven. Moe en voldaan was ik met de groep om half 7 terug bij onze lodge. Daar weren verrast op een heuse barbecue met karbonade, die we gelukkig wel binnen konden nuttigen, want het was flink gaan regenen.

Vrijdag

De laasst game drive staat vanmorgen op het programma. Dit nationaal park heeft veel last gehad van stropers en de oorlog tussen Uganda en Tanzania, waarbij de Ugandese dictator Idi Amin indertijd werd afgezet. Inmiddels heeft de wildstand zich wel weer wat hersteld, maar is nog niet op het oude niveau. Desondanks zien we toch redelijk veel wild, waaronder een aantal leeuwen.

De rest van deze dag besteed ik aan huiselijke activiteiten zoals de was doen en: foto's selecteren en last but not least het bijwerken van de weblog. Verder lekker niks doen.

De afbouwfase van mijn reis door Oost Afrika van 40 dagen is nu echt begonnen. Morgen een lange rit naar Jinja, waar de Nijl begint. Maandag en dinsdag dan in twee dagen naar Nairobi, waar de 35 daagse trip met Nomad dan eindigt en woensdagavond laat vlieg ik via Londen naar Schiphol ern ben dan donderdag weer thuis. Het is nu echt zo dat ik uitkijk naar mijn familie en vrienden in Nederland. Ik ben in 30 jaar nog nooit zolang weg geweest van Ingrid. Het is volgens mij ook prima dat gevoel te hebben: na zo'n mooie reis weer naar huis verlangen!

Reacties

Reacties

Peggy

Hallo Gerard,
Ik had een achterstand met het lezen van de verhalen en bekijken van foto's. Vandaag alles achter elkaar gelezen en de prachtige foto's bekeken. Dit is toch echt een prachtig avontuur en een droomreis!! Als je volgende week weer terug bent heb je in ieder geval dit in je pocket en dat neemt niemand je meer af. Wat geweldig allemaal vooral dat je zo dicht in de buurt van de gorilla's bent geweest. Was weer een heel avontuurlijk meegenieten!! Liefs Peggy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!