Oost-Afrika2014.reismee.nl

Gorilla-tracking: geweldig

Dinsdag 14 oktober 2014 Het absolute hoogtepunt van de 2 weken door Kenia en Uganda is toch echt de gorilla-trekking die we vandaag hebben gemaakt. Gorilla's leven in groepen en trekken op zoek naar voedsel door het tropisch regenwoud. Elke nacht maken ze van takken en bladeren ieder voor zich een nest en gaan daarna weer verder. Niet elke groep wordt dagelijks bezocht door toeristen en een groep toeristen bestaat uit maximaal 8 personen. Dat heeft tot gevolg dat er vandaag 14 van ons mee kunnen en de andere vier gaan woensdag pas. Gelukkig hoor ik bij de grote groep, die mee mag. De 'permits' voor de tracking staan echt op naam en op basis daarvan mocht ik vandaag mee. Elke groep van 8 personen wordt begeleid door een ranger van het park en twee bewakers met geladen geweren. Er lopen ook enkele losse gorilla's door het park en die reageren vaak agressief. Daarnaast zijn er olifanten aanwezig. Als het nodig is, wordt er in de lucht geschoten. Dat hebben wij niet meegemaakt. Tijdesn de tracking heeft de ranger via een walkie-talkie contact met andere rangers die een groep gorilla's steeds via sporen volgen. Op die manier weten ze waar de groep gorilla's, die we gaan bezoeken, zich zal bevinden. Bij de mannetjes is er sprake van een hierarchie onder de gorilla's. Er wordt oa onderscheid gemaakt tussen de 'silverback' en de 'blackback'. 'Silverback' betekent eigenlijk niet anders dan dat het mannetje ouder is en al grijze strepen haren op zijn rug heeft. Juist: de blackbacks heeft dat dus nog niet. Een van de silverbacks is de leider van de groep en onder de blackbacks vindt een permanente strijd plaats over de opvolging als leider in de toekomst. Zoals gebruikelijk is het weer vroeg opstaan vandaag. Om 5 uur ontbijt en om half 6 vertrekken we met twee 4WD's voor een tocht van 2,5 uur over grotendeels onverharde en zeer slecht begaanbare paden/wegen naar het Bwindi impenetrable national park, dat bij de grens van Rwanda en Congo ligt. Daar krijgen we nog informatie over wat wel en niet mag en een korte introductie over de gorilla's en het park. We moeten bijvoorbeeld op 7 meter van de gorilla's blijven, tenzij zij zelf dichterbij komen. Je krijgt maximaal een uur de tijd om in de omgeving van de dieren te zijn en als het nodig is, kan de ranger besluiten het bezoek eerder te beeindigen. Ik word in de groep ingedeeld die de grootste aanwezige groep gorilla's van ca 20 gaat bezoeken, de Kahungye groep. Dat is nogeens geluk hebben! Ik ga samen met de Belgen en 2 onbekende Duiters, die aan onze groep worden toegevoegd. We moeten weer een half uur met de auto over slechte paden het park eerst uit naar een andere plek, waar de echte trekking gaat beginnen. We krijgen te horen dat onze groep gorilla's zich op ca 2 uur lopen van ons bevindt en het terrein waar we door moeten is niet al te lastig. Wel wat klimmen en dalen, maar goed te doen. Het allerlaatste stukje moeten we echt steil omhoog door de jungle, waar de ranger met een machete een pad kapt voor ons. Dat stukje was lastig, maar het adrealine-gehalte is zo hoog, dat we dat snel vergeten. Spannend is het eerste moment dat je een gorilla zo maar voor je ziet zitten. Luc, een van de Belgen, schrok ontzettend doordat sliverback als eerste pal achter hem opdook. Van de schrik bleef hij verstijfd staan. De groep gorilla's bevond zich in de omgeving van een redelijk goed begaanbaar, vaker gebruikt, pad. Ook dat moet je maar treffen. Ze kunnen ook in het ondoordringbare woud zitten waardoor je ze slecht of nauwelijks kunt zien. Desondanks blijft bijvoorbeeld het maken van foto's lastig, omdat je met een groep van 8 personen in de korte tijd die je hebt, natuurlijk allemaal een zo goed mogelijk positie wilt hebben om ze te zien. Daarnaast blijven de gorilla's niet op commando zo maar even voor je zitten. Daarvoor is het natuurlijk ook een trekking met kansen en missers. We hebben veel gezien en optimaal van ons uur bij de gorilla's genoten. We maakten ook zo'n macho gevecht tussen twee blackbacks mee. Imponerend, waarbij een van de twee zich met beide vuisten op de borst sloeg (heb ik gefilmd!). Bij Koen, juist onze neushoorn-spotter, werd tijdens het filmen door een blackback de camera in het voorbijgaan uit de handen geslagen. Gelukkig zat zijn camera wel met een koordje om zijn nek. Hij heeft een opname tot en met dat moment. Na bijna een uur werd het bezoek eigenlijk noodgedwongen beeeindigt, omdat boven de groep gorilla's zich in de bomen een groot wespennest bevond. Wij werden een dankbare prooi voor de wespen. Ik ben ook gestoken. All in the game! Het was inmiddels 12 uur, dus ook een mooi moment voor het nuttigen van ons lunchpakket. Nog meer geluk? Ja, want precies daarna begon het te regenen. Dat had ook een uur eerder kunnen gebeuren.... De terugweg hebben we in de aanhoudende regen afgelegd. Dor de regen werd het naturlijk ook extra oppassen, want de paden werden erg glibberig. Met opperste concentratie bij het lopen, ben ik gelukkig geen enkele keer uitgegleden. Kletsnat kwamen we aan bij de auto. Met natte kleren weer 2,5 uur op weg terug naar onze lodge aan de rand van Lake Bunyonyi. Daar wisselen we ervaringen uit met de andere groep van ons. Dan blijkt des te meer hoeveel geluk wij hebben gehad. Zij hebben een kleine groep van ca 5 gorilla's bezocht. Moeilijke steile hellingen beklimmen en gorilla's die in het dichte woud slecht te zien waren. Ik ben tevreden over de foto's, die ik heb kunnen maken, hoewel je kunt zien dat het soms niet simpel was. Het zou mooi zijn als ik in staat ben een filmpje naar YouTube te uploaden en dan de link op de weblog te plaatsen. Ik weet niet of de matige internetverbinding hier dat mogelijk maakt. Weet zelfs nog niet of het uploaden van foto's al of niet problemen gaat geven. Een onvergetelijke herinnering toegevoegd aan mijn toch al rijkelijk voorziene 'voorraad'. Voor een van de andere Belgen, Victor, was dit helemaal zijn dag. Hij had zich lang geleden voorgenomen een reis naar Afrika met de gorilla-trekking voor zijn 50e verjaardag te maken. Het werd dus tijd, want hij is nu 49. Zo heeft hij de een na de andere van zijn collega's enthousiast gekregen voor deze reis met Nomad. Wat we gezien en meegemaakt hebben, overtreft zijn verwachtingen helemaal.

Liliane

Prachtig moet dat zijn om dat te beleven !

Pieter

Ik zie elke dag apen, maar als ik jouw verhaal lees, dan is dat toch in andere omstandigheden.
Super verhaal, waar je zo lang naar uit hebt gekeken!
Ben benieuwd naar je plaatjes, ook al is het lang niet wat jij hebt meegemaakt!

groetjes
Pieter

Gerard

Die leerlingen van jou toch!! Stelletje apen.

Mieke

Amai, sjiek, toch wel een beetje jaloers zalle!! Zo kort bij, geniet er nog maar van. En de grtjs aan Raf

Danny

Ha Gerard,

Ik kan mij de schrik van Luc goed voorstellen, maar wat een geweldige ervaring moet het ook voor hem zijn geweest!

Groet,

Danny

margot

Lieve Grerard,
Wat een verhaal zeg... Je moet er heel wat voor over hebben om deze gorilla's zo te kunnen bekijken... En dan de tocht ! Mooi dat je er zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen.
Mooie herinnering !
Margot

Mieke Nuijen

Prachtig verhaal, prachtige foto's. Begrijp nu pas wat
'apenrots' betekent. Leefde tot dan toe in de veronderstelling dat het apen op een rots betrof.

Anne Lise

Hoi Gerard,
Geweldig en wat een mooie foto's.