Oost-Afrika2014.reismee.nl

Verrassing bij Lake Nakura NP

Vrijdagmiddag 10 oktober 2014 We hebben al heel wat game drives gemaakt. Toch vind ik het elke keer weer een nieuwe ervaring. Geen park is hetzelfde en ik heb ook steeds weer wat nieuws gezien. Ik krijg niet zo gauw genoeg van het observeren van het wild in de (beschermde) vrije natuur. Daarom wilde ik deze reis ook zo graag maken. Volgende week krijgen we nog de berg-gorilla's. Dat moet een van de hoogtepunten van deze vijf weken worden, hoop ik ... Daarna nog het Queen Elisabeth NP in Uganda. Vanmiddag, direct na aankomst bij onze zeer sobere lodge bij Lake Nakuru, worden we opgehaald voor een ruim drie uur durende game drive in het Lake Nakuru NP. Dit is een klein nationaal park dat grenst aan Hells Gate NP. Het park ligt tegenover one lodge, dus direct aan de slag! Op het verlanglijstje staat de neushoorn, die op dit moment zeer bedreigd wordt in Afrika door stropers, waarover dadelijk meer. We worden op onze wenken bediend. De neushoorn is niet zo eenvoudig te vinden, want hij houdt zich graag op in bosjes. Plotseling roept Koen, een van de Belgische collega's, dat hij er een ziet in de bosjes. Goed gespot!!! Inderdaad loopt daar een zwarte neushoorn. Gelukkig voor ons loopt hij aan de rand van de bosjes, dus wordt hij regelmatig goed zichtbaar, maar wel op een afstand van 50-100 meter. Met mijn 1000 mm lens van de Fuji compact-camera met statief (monopod) is dat geen probleem. Ik heb enkele prima foto's kunnen maken. Even later weer een bijzondere ervaring. Leeuwen heb ik ondertussen al veel gezien, maar dit keer is het anders. In dit nationaal park zitten relatief veel waterbuffels en daar heeft de leeuw veel ontzag voor. Vandaar dat hij een graag een veilige rustplek in een boom zoekt. We treffen inderdaad een leeuwin aan, die heerlijk ligt te relaxen op een uitstekende boomstam. Hiermee is de koek nog niet op. Even later besluit ze maar eens op jacht te gaan. We zijn getuige van de jacht op een zwijntje. De zwijn is of te snel of bij nader inzien niet de gewenste maaltijd, dus geeft ze de jacht op. Op zoek naar iets anders, vindt ze een impala. Impala's zijn in principe te snel voor leeuwen. Dus gaat ze heel voorzichtig sluipend door het struikgewas erop af. De im;pala blijft waakzaam op haar plek, maar is alleen en weet niet of ze mogelijk is omsingeld. De aanval duurt zo lang, dat onze gids/chauffeur uiteindelijk besluit weg te gaan . Afloop onbekend, maar ik schat dat het met deze impala niet goed is afgelopen. Daarna naar het meer waar flamingo's, zoals gebruikelijk, zich op grote afstand van ons bevinden. Na afloop hoor ik via een parkwachter dat er het afgelopen half jaar in dit park maar liefst 55 neushoorns door stropers zijn gedood. De stropers zijn alleen in de hoorn geïnteresseerd. In Azie wordt die hoorn begeerd om de geneeskrachtige werking die ze zou bezitten. In dit tempo is er binnen een paar jaar gen neushoorn meer te vinden, evenmin als in Azie. Triest, maar helaas.

Reacties

Reacties

Mieke Nuijen

Ik meen mij te herinneren dat ze de stropers tevergeefs hebben proberen te ontmoedigen met een 'broodje aapverhaal', nl. dat de hoorns zouden verkleuren - alle neushoorns zouden daarvoor injectie hebben gekregen - en daarmee waardeloos voor de handel zouden worden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!