Oost-Afrika2014.reismee.nl

Op safari in het Serengeti NP en de Ngorongoro-krater

Vrijdag 3 oktober ™ maandag 7 oktober 2014 Vrijdag Vanuit Arusha gaan we met twee 4WD safarijeeps, waarvan het dak omhoog kan, op weg naar de Serengeti. In elke jeep 6 personen en de chauffeur/gids. Arusha is de uitvalsbasis voor iedereen die de Serengeti wil bezoeken. Toch ligt Arusha nog op ca. 160 km van de ingang van dit nationaal park. Ons kamp in de Serengeti ligt zelfs op 360 km van Arusha. Hier kun je uit afleiden dat dit park een heel groot oppervlak beslaat. Wij nemen de ingang van de zogenaamde Ngorongoro conservation. Op weg naar het kamp stoppen we kort bij een punt met een mooi uitzicht op de Ngorongoro-krater, waar we maandag op de terugweg een bezoek aan brengen. We moeten iin het park nog flink doorrijden om op tijd voor het avondeten bij ons kamp te zijn. Onderweg nog wel dieren gezien, waaronder vlakbij onze jeep een leeuw. Om 6-7 uur komen we bij ons kamp voor de komende twee nachten. Er is een soort onzichtbare bemanning, die voor ons uit reist. Zij zorgen ervoor dat de tenten er al staan en zorgen ook voor alle maaltijden de komende dagen. Elke middag is er een goed verzorgd lunchpakket aanwezig op de plke waar we voor de lunch pauzeren. Deel van het 'avontuur' is uiteraard dat we kamperen in een niet omheind kamp midden tussen de wilde dieren. Dat kamperen geldt dus ook voor mij. De toiletten bevinden zich nog een flink eind van onze tenten. Niet zo'n aantrekkelijke gedachte 's nachts naar het toilet te moeten. Daarom heb ik al besloten de komende drie dagen geen bier te drinken.Een besluit dat iedereen neemt: lekker alcoholvrij weekend! Verder ga ik na 6 uur 's avonds niets meer drinken. Het blijken geen overbodige voorzorgsmaatregelen te zijn, want de eerste nacht krijgen we bezoek van buffels, een olifant, hyena's en zebras. Leeuwen waren in de buurt te horen. Extra voorzorg: ik had een lege 1,5 literfles in mijn tent voor noodgevallen. Na het avondeten zit er maar één ding op: tanden poetsen, naar het toilet en in de slaapzak kruipen. Om half 9 lig ik al in mijn tent en dat geldt voor ons allemaal. Die eerste nacht was spannend. Desondanks nog redelijk geslapen. Heb 's nachts wel allerlei geluiden gehoord, die ik niet kon thuisbrengen. Het waren beesten, maar welke ? Wel hoorde ik duidelijk dat een olifant takken van de boom trok, die nog geen 1,5 meter achter mijn tent stond. Om 6 uur was het ontbijt gepland. Ik heb het echter maar tot kwart over 5 volgehouden en toen was de nood te hoog. Gelukkig moest er nog iemand uit en konden we samen naar het toilet.Dan maar gelijk wassen, tanden poetsen ed. Nadere insdpectie achter mijn tent, leert mij (met hulp van deskundiger personen) dat er dus ook een buffel rakelings achter mijn tent langs heeft gelopen. Ach, die dieren zien goed in het donker! Zaterdag Er staan twee game drives op het programma: 's ochtends direct na het ontbijt en 's middags laat. De Serengeti is groot en er zitten veel dieren, maar door het oppervlak hebben de dieren de ruimte. Dat betekent dus echt op zoek gaan! We hebben veel dieren gezien en genoten van het wijdse landschap. We hebben kuddes buffels en gnoes gezien, maar ook leeuwen, cheetahs, een luipaard, hyena's (met een nest jonge dieren) nijlpaarden en natuurlijk zebra's, griraffen en impala's, Thomas gazellen, aasgieren, arends, struisvogels enzovoort. De cheetah en het luipaard lijken veel op elkaar. Ik zie het verschil niet zo gauw. De leeuw vinden is minder lastig dan luipaarden en cheetahs. Ze verbergen zich goed in het hoge gras. Luipaarden zitten ook graag in bomen. In tegenstelling tot luipaarden is de cheetah ook nog schuw. De leeuw brengt het grootste deel van de dag door met luieren en trekt zich dan niets aan van mensen die naar hem kijken. Jagen doen alleen de vrouwtjes en alleen als ze honger hebben. Dat hoeft niet elke dag te zijn. Wij hebben helaas maar een keer een leeuwin gezienn, die een slappe poging deed een gnoe te pakken. Dat kwam dan vooral doordat die gnoe zo dom was vlak voor de neus van de leeuwin langs te rennen. De leeuwin gaf echter al snel op. Niet genoeg honger? De tweede nacht werden we gewaarschuwd absoluut niet de tent te verlaten. Het was volle maan en dan zijn de leeuwen extra actief. Dus iedereen een fles mee (eenvoudiger voor mannen dan voor vrouwen!). Die nacht bleef het juist erg rustig. Ik heb voortreffelijk geslapen en heb het de hele nacht 'volgehouden'. Zondag Op zondag begon alweer de terrugreis uit de Serengeti op weg naar de Ngorongoro-krater. Dus een combinatie van game drive 's morgens en 's middags doorrrijden naar het kampement bij de Ngorongoro-krater. In de krater mag je niet kamperen en dus slapen we op druk kamp aan de rand van de krater op 2350 meter hoogte. Die nacht wordt het koud en mistig. Gelukkig heb ik mijn thermisch ondergoed nog goed bewaard uit onze Peru-reis en meegenomen. Op dit kampement komen niet zoveel dieren, maar de dichte mist met een soort fijne regen maakt dat ik nu dus wel van mijn lege fles gebruik maak! Prima oplossig. . Maandag Maandagmorgen vroeg op. Het is koud, mistig en vochtig. Voor 10- 11 uur krijg ik het vasndaag niet meer warm, zeker niet met het open dak, dat nodig is om te fotograferen en zonder sokken. De afdaling in de krater is door deze weersomstandigheden bij deze dageraad wel indrukwekkend. Mooie plaatjes met dreigende wolken. Het landschap in de krater wijkt wat af van dat in de Serengeti. Beschrijven hoe dat dan afwijkt, is lastig, dus kijk maar naar de foto's. Het grootste deel van de dieren dat hier leeft, komt de krater niet uit. Te lastig of onmogelijk om tegen de hellingen op te klimmen. Je vindt er dezelfde dieren als in de Serengeti, met uitzondering van het luipaard. Voor en bezoek aan de krater krijg je slechts voor één dag een vergunning. Iedereen moet er weer voor 4 uur 's middags uit. Wij verblijven er de hele morgen voor een game drive. Dan wacht de terrugreis naar Arusha, waar we om 5 uur 's middags aankomen. Voldaan maar ook moe ga ik om 9 uur naar bed. Dinsdag gaan we weer gewoon om 7 uur met de safaritruck op weg van Tanzania naar Kenia. Dat wordt weer regelmatig 'african massage' in onze truck over de slechte wegen in Afrika.

Reacties

Reacties

Margot

Lieve Gerard,
Wat een prachtig en uitgebreid verhaal... Ja, het lijkt me toch heel wat om zo in deze omgeveng te gaan slapen....Maar wel een fantastische ervaring denk ik.
Bedankt Gerard. Lieve groeten uit een rustig , maar wel herstig Nederland !
Margot

Max

Lieve opa, wouw wouw wouw wat een super gave coole dieren foto's! En wat een spannende avonturen heb je beleefd! Ik hoop (ook voor mama!) dat je ook zoveel gelukt hebt bij de Gorilla's!

Heel veel liefs ook van mama en papa xxxjes Max

Gerard

Beste allemaal,
Bedankt voor jullie enthousiaste reacties. Het doet me goed dat er zo van wordt genoten. Ik heb helaas nu geen tijd om iedereen te antwoorden, dus doe ik het zo. Morgen weer zoals altijd vroeg op en een lange dag te gaan naar het Masai Mar NP.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!