Oost-Afrika2014.reismee.nl

Pech onderweg

1 oktober 2014 Nomad schrijft het in haar informatie. Er kan onderweg altijd iets mis gaan, zeker in Afrika op de vaak slechte wegen. Drie uur vanmiddag, met nog ca 2 uur te gaan tot Lushoto, gebeurt het. Een klap en de chauffeur stopt langs de kant. We hebben de buitenste laag met het profiel van de binnenste rechterachterband verloren. Die ligt een stuk terug op de weg. Gelukkig kunnen we stoppen vlakbij een dorpje waar ruimte is voor de ' budhalte' . Het is de binnenste band, dus moet eerst de buitenste eraf, die ook niet meer zo best blijkt te zijn. De buitenste band is er redelijk snel af, maar de binnensten band kost veel moeite. Het lukt onze bemanning niet zonder hulp. Op zo'n moment zie je het verschil in mentaliteit tussen Afrika en Europa. Bij ons rijdt iedereen door: je bent toch lid van de ANWB/wegenwacht? Hier stopt men en helpt men elkaar. Na ruim een uur is het karwei gefikst: 2 nieuwe banden erop. We moeten nu even geen problemen met een band krijgen, want we hebben geen reservewielen meer bij ons. Dat zal overmorgen in Arushsa wel worden opgelost. Van onze tourleider hoorde ik al dat er of In Dar Es Salaam of in Arusha onderhoud aan de truck wordt gepleegd. Dan wordt de truck immers steeds drie dagen niet gebruikt. Het onderhoud had de afgelopen dagen net in Dar Es Salaam plaatsgevonden. Kleine fotoreportage aanwezig op de site. De overnachting is prachtig in Lushoto. Wel 50 km vanaf de doorgaande weg de bergen in. Die weg moeten we morgen dus eerst weer terug voordat we naar Arusha gaan. Mogelijk gaan we morgen voor vertrek met een aantal een bergwandeling maken met een gids. Zou goed zijn voor mijn conditie, want die wordt er niet beter op met het vele reizen en zitten in de truck.

Tanja

Ach ja Geer, wel weer een ervaring rijker en wel mooi om te ervaren dat iedereen daar elkaar gewoon helpt! Zo hoort dat toch eigenlijk ook hè!!
Liefs x