Oost-Afrika2014.reismee.nl

Ontmoeting langs de weg in Tanzania

Donderdag 25 september 2014 Het ontbijt is al rond 5 uur en we zijn voor half 6 al op weg in onze Nomad-safaritruck. Wij gaan op weg naar Iringa in Tanzania. Vandaag een van de langste reisdagen incl de grensovergang van Malawi met Tanzania: ca 600 km en dan nog een uur tijdverlies door het vooruit zetten van de klok in Tanzania. Dat wordt 12- 14 uur reizen. Vanaf Iringa is vanmorgen vroeg een Nomad-safaritruck de andere kant op vertrokken naar het Meer van Malawi waar wij vertrokken. Ergens halverwege zullen deze twee trucks elkaar tegenkomen. Dit soort ontmoetingen onderweg vinden bij Nomad vaker plaats. Leuk voor de bemanningen, die elkaar meestal kennen. Het zijn korte stops met hartelijke omhelzingen. Vandaag komt daar voor mij een dimensie bij: in de andere truck zit Arnold *), die op zaterdag 13 september vanuit Nairobi is vertrokken naar Victoria Falls, precies de tegenovergesteld richting die wij volgen vanaf 17 september. Onze bemanning weet dat ik een bekende ga ontmoeten en geven rond 12 uur het sein aan mij dat de andere truck in zicht is. Gewapend met mijn fototoestel verlaat ik onze truck en leg dit bijzondere moment vast: Arnold hangend uit het raam van de andere truck. Daarna langs de weg een omhelzing, even praten, ervaringen uitwisselen en nog twee foto's van ons beide gemaakt. Nomad onderhoudt een stevig reistempo, dus na 5 minuten afscheid nemen gaan we weer elk onze richting op. In de truck geniet ik nog na van deze bijzondere ontmoeting. Om kwart over 5 komen we na zo'n 13 uur reizen aan bij Kisolanza Farm, Iringa. Het is een prachtig gelegen boerderij. Wij slapen in kamers die voorheen als paardestallen werden gebruikt. Klinkt niet aantrekkelijk, maar de kamers zijn geweldig mooi. 'S avonds eten we deze keer in het restaurant bij de boerderij. Zo luxe en lekker (!!!) heb ik de afgelopen weken nog niet gegeten. Allemaal producten van de eigen boerderij en zeer smakelijk bereid. Voor het eerst we eens ... een glas wijn gedronken. Tot nu toe steeds bier, omdat er niets anders is. *) Arnold is een goede bekende die bij ons aan de overkant van de straat woont. Hij wilde zo'n reis dwars door Afrika al langer maken, zodra hij zou stoppen met werken en dat is nu. We hebben samen regelmatig overlegd in de voorbereiding en samen de keuze gemaakt van de organisatie waarmee we onze reis maken. Arnold doet niet het stuk Kenia en Uganda dat ik de laatste 2 weken ga doen. Hij vervolgt vanaf Victoria Falls de reis nog 5 weken op eigen gelegenheid door Botswana en Namibie naar Kaapstad (het stuk dat Ingrid en ik in 2011 hebben gedaan). Dat doet hij dan samen met zijn vrouw, die vanaf daar er bij is.

Reacties

Reacties

Ank

Wat geweldig dat je Arnold nog hebt ontmoet. Het lijkt me wel lastig om zo te moeten switchen tussen de armoede en ellende die je in die dorpen tegenkomt en de luxe van zo'n heerlijk avondmaal, zet je wel aan het denken, neem ik aan Maar goed ze hebben wel toeristen nodig om hun economie nog een beetje op gang te houden.Geniet van alles, gr. Ank

Anne Lise

Hoi Gerard,
Wat leuk om Arnold te hebben gezien.
Je leunt uit het raam en hup, daar zie je je buurman.
We leven met je mee.
Anne Lise.

Gerard

Ha Anne Lise,
Ja, heel apart. daarom heb ik er ook een foto en verhaal van op mijn facebook-account gezet. Normaal doe ik niet veel met facebook.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!