Oost-Afrika2014.reismee.nl

Leerzaam bezoek aan een dorp in Malawi

Dinsdag 23 september 2014 Vanmorgen hebben we een Malawinees dorp bezocht. Mijn verwachtingen waren niet hoog na het bezoek aan een dorp in Zambia. We kregen de hele ochtend op ons gemak de tijd om het dorp en de wijde omgeving te bekijken. Het allerdaagse leven ging hier gewoon door, terwijl wij af en toe enige uitleg van twee zeer serieuze en deskundige begeleiders uiit het dorp kregen. Zo werd ons uitgelegd dat huwelijken in vrije wil tussen jongen en meisje op jonge leeftijd zonder een ceremonie tot stand komen en een vrouw 2-3 koeien kost..., dat je aan de Chief een stuk grond kunt vragen voor een huis en het verbouwen van wat groenten en het houden van vee. Dat stuk grond is dan van jou, maar op mijn vraag of dat dan ergens wordt geregistreerd, was het antwoord ontkennend. In deze dorpen is alles ingesteld op zelfvoorziening, tot aan het maken van de stenen voor de huisjes toe. Productie voor verkoop op de markt vindt hier niet plaats, alles is zeer kleinschalig en eenvoudig. We hebben ook de school bezocht die bestemd is voor kinderen uit enkele dorpen. Gebrek aan de meest elementaire leermiddelen en zelfs geen electriciteit. De klassen zijn overvol met meer dan 100 kinderen per klas. De kinderen zitten op de grond in een warm en redelijk donker lokaal. Na de rondleiding werden we door de directeur van de school ontvangen. Uiteraard waren donaties in natura of geld zeer welkom. Vervolgens een bezoek gebracht aan de kliniek. Daar lag een kind met malaria. Hier hetzelfde verhaal: erg weinig middelen beschikbaar. De meest elementaire onderzoeken kunnen hier plaatsvinden (volgens een van de medereizigers uit Duitsland die net afgestudeerd is in medicijnen). Een dokter werkt hier niet (komt eens in drie maanden op bezoek), maar wel 40 km verderop in een ziekenhuis. We werden na afloop van deze twee bezoekjes aan de hand vergezeld door de kindertjes die mee mochten lopen tot het dorp waar zij wonen. Aandoenlijk! We wisten het al, maar zo'n bezoek maakt het nog eens duidelijk: wat hebben we het toch goed en wat moet er nog veel veranderen in grote delen van Afrika.